Zadania rzecznika
Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania samorządu powiatowego z zakresu ochrony praw konsumentów działając na mocy ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 184).
Do zadań Rzecznika Konsumentów należy:
-
zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
-
składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
-
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
-
współdziałania z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
-
wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Rzecznik Konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Rzecznik Konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r., poz.395, z poźn. zm.).
Przedsiębiorca do którego zwrócił się Rzecznik Konsumentów, działając na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 184), jest obowiązany udzielić Rzecznikowi wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii Rzecznika.
Do Rzecznik Konsumentów stosuje się odpowiednio przepis art. 63 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Urszula Pękacz - Powiatowy Rzecznik Konsumentówdata wytworzenia: 2015-08-26
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2015-08-26 15:04